Posty

Wyświetlanie postów z kwietnia 12, 2020

Klasa 4.

Obraz
piątek, 17 kwietnia 2020 roku Zastosowanie liczebnika w zdaniu.     Jak poprawnie zastosować liczebnik w zdaniu?    przykłady: ·         Dwaj chłopcy spotkali się na boisku. ·         Mój przyjaciel urodził się piątego marca. ·         Ania mieszka na dziewiątym piętrze . ·         W kinie siedzieliśmy w dziesiątym rzędzie. (do zeszytu) I.                   Do podanych powiedzeń wstaw liczebnik w odpowiedniej formie. 1)     Wycisnął ze mnie [7] …………………… poty. 2)     Marta słuchała go [1] …………………… uchem. 3)     Wziąłeś ze sobą [2]……………………… śniadanie. 4)     Zawsze musisz wtrącać swoje [3] ………………….. grosze? 5)     Chciał z Jolą porozmawiać w [4] ………………….. oczy. 6)     Przewrócił się na  [2] ………………………………. bok. 7)     Będę zły jak [100] ……………….. diabłów.

Klasa 5.

Obraz
piątek, 17 kwietnia 2020 roku Sceny z życia bohatera – komiks. I.                   Narysuj komiks  związany z wybranymi wydarzeniem z życia Heraklesa.             Wykorzystaj tekst  Młodość i pierwsze czyny herosa.

Klasa 6.

Obraz
piątek, 17 kwietnia 2020 roku Połatane buciczki chłopczyka. M. Jastrun Buciczki (do wyboru) Ćwiczenia interaktywne (3,4,5,6,7) https://epodreczniki.pl/a/pokaz-mi-swoje-buty-a-powiem-ci-kim-jestes/D13uorlcn Jeżeli ćwiczenia na platformie okażą się trudne, proszę wykonać ćwiczenia na blogu. I.                   Wprowadzenie – załącznik nr 1. II.                Środki stylistyczne: epitet, porównanie, przenośnia - załącznik nr 2. III.             Przeczytaj wiersz. Mieczysław Jastrun   [polski poeta] Buciczki Stoją pomięte, zmarszczone, Połatane buciczki chłopczyka. Kiedyś były całe i czerwone, Dziś – prawy skrzelami oddycha, A lewy – jak zwiędły liść klonu, Przez wiatr i słotę rozpruty; Stoją starte, pogięte Siedmiomilowe buty Czteroletniego chłopczyka. A w nich ścieżki zbiegnięte, Gliniasta ziemia, Droga w czerwonych głogach, Nabazgrany zawzięcie poemat, Godny buciorów van Gogha.       (do zeszytu – pyt

Klasa 7.

Obraz
piątek, 17 kwietnia 2020 roku Style funkcjonalne.  ĆWICZENIE 1. (do zeszytu) Zapisz style, jakie mogą wystąpić w podanych typach tekstów. ·           pozew sadowy - ………………………………………………………. ·           artykuł w tygodniku popularyzującym podróże - …………………….. ·           charakterystyka epoki literackiej - ……………………………………. ·           komiks o gangsterach - ………………………………………………. ·           proza poetycka na temat jesieni - …………………………………….. ĆWICZENIE 2.  (ustnie) Jakie, Twoim zdaniem, środki językowe psują styl przytoczonego poniżej fragmentu tekstu? Stanisław Wyspiański okazał się w „Weselu” bezlitosnym szydercą. Każdemu dostało się za swoje: inteligencji i chłopom, młodopolskim poetom i egzaltowanym panienkom. Pisarz przejechał się po chłopomanach i marzycielach. Przyłożył swojemu przyjacielowi Panu Młodemu i nie oszczędził jego młodziutkiej żony. Każda twarz odbita w zwierciadle jego krytycznego obrazowania okazywała się szpetną, wykrzywioną i głup

Klasa 8.

Obraz
piątek, 17 kwietnia 2020 roku Style funkcjonalne. ĆWICZENIE 1. (do zeszytu) Zapisz style, jakie mogą wystąpić w podanych typach tekstów. ·           pozew sadowy - ………………………………………………………. ·           artykuł w tygodniku popularyzującym podróże - …………………….. ·           charakterystyka epoki literackiej - ……………………………………. ·           komiks o gangsterach - ………………………………………………. ·           proza poetycka na temat jesieni - …………………………………….. ĆWICZENIE 2.  (ustnie) Jakie, Twoim zdaniem, środki językowe psują styl przytoczonego poniżej fragmentu tekstu? Stanisław Wyspiański okazał się w „Weselu” bezlitosnym szydercą. Każdemu dostało się za swoje: inteligencji i chłopom, młodopolskim poetom i egzaltowanym panienkom. Pisarz przejechał się po chłopomanach i marzycielach. Przyłożył swojemu przyjacielowi Panu Młodemu i nie oszczędził jego młodziutkiej żony. Każda twarz odbita w zwierciadle jego krytycznego obrazowania okazywała się szpetną, wykrzywioną i głupi

Klasa 6.

Obraz
czwartek, 16 kwietnia 2020 roku Pokaż   mi swoje buty, a powiem ci kim jesteś.                                      Ćwiczenia interaktywne (1,2) https://epodreczniki.pl/a/pokaz-mi-swoje-buty-a-powiem-ci-kim-jestes/D13uorlcn (ustnie -   1,2) 1.        Podaj przykłady różnych typów butów. 2.        Czy wiesz, jakie jest znaczenie powiedzeń ze słowem „but”.   Chochlik zupełnie   przypadkowo dopasował słownikowe tłumaczenie. Popraw chochlika. (do zeszytu)  3.      Napisz trzy poprawnie  brzmiące powiedzenia ze słowem ,,but”. Załącznik Podpowiedź:   1 - E;  2 - G;  3 - C; 4 - F; 5 - D; 6 - A; 7 - B.

Klasa 5.

Obraz
czwartek, 16 kwietnia 2020 roku Związki frazeologiczne związane z mitem o Heraklesie. I.                    Niżej zapisano przenośne znaczenia mitologizmów   związanych z Heraklesem. Potrafisz wytłumaczyć ich pochodzenie? (ustnie) (do zeszytu) II.                    Ćwiczenia w czytaniu – mitologizmy. 

Klasa 4.

Obraz
czwartek, 16 kwietnia 2020 roku Zapisujemy liczebniki. I. Wczoraj poznaliście liczebniki. Nauczyliście się odróżniać liczebniki   główne od porządkowych. Dla utrwalenia wiadomości, przeczytaj:                                         (do zeszytu)        II. a) Zapisz liczbami arabskimi:   czterdzieści osiem          ...…………… siedem                            ……….…….. sto dwanaście                 ……………...  sześćset                          ………….…..           b)   Zapisz słowami liczby:    5        …………………… 10       ………………….... 56      ………………….... 2006  ………………........   c) Odczytaj poniższe działania, przepisz je do zeszytu i zapisz słownie  wyniki.   5 x 8 =   ……………………  1 00: 5 = …………………....  3 x 5 =   …………………....    22 – 3 = …………………...   

Klasa 8.

Obraz
środa, 15 kwietnia 2020 roku Ilu użytkowników tyle języków. Style funkcjonalne. I.                    Przeczytaj informacje stylach funkcjonalnych –   załącznik. II.                 Na podstawie informacji napisz , jakie style funkcjonalne wyodrębniamy .              Podaj dwie cechy każdego z nich.   (do zeszytu) 1)   ................................................. 2)   ................................................. 3)   ................................................. 4)   ................................................. 5)   ................................................. Załącznik Styl  to sposób wysławiania się w mowie lub piśmie przejawiający się w doborze środków językowych. Ich wybór zależy m.in. od charakteru tekstu i okoliczności jego powstania, przewidywanego odbiorcy oraz intencji autora.    W języku polskim wyodrębniały się stopniowo różne odmiany stylistyczne określane jako style funkcjonalne. W zależności od celu wy