Klasa 6.

piątek, 17 kwietnia 2020 roku

Połatane buciczki chłopczyka.

M. Jastrun Buciczki




(do wyboru)

Ćwiczenia interaktywne (3,4,5,6,7)



Jeżeli ćwiczenia na platformie okażą się trudne, proszę wykonać ćwiczenia na blogu.

I.                  Wprowadzenie – załącznik nr 1.

II.               Środki stylistyczne: epitet, porównanie, przenośnia - załącznik nr 2.

III.            Przeczytaj wiersz.

Mieczysław Jastrun  [polski poeta]
Buciczki

Stoją pomięte, zmarszczone,
Połatane buciczki chłopczyka.
Kiedyś były całe i czerwone,
Dziś – prawy skrzelami oddycha,
A lewy – jak zwiędły liść klonu,
Przez wiatr i słotę rozpruty;
Stoją starte, pogięte
Siedmiomilowe buty
Czteroletniego chłopczyka.
A w nich ścieżki zbiegnięte,
Gliniasta ziemia,
Droga w czerwonych głogach,
Nabazgrany zawzięcie poemat,
Godny buciorów van Gogha.     


(do zeszytu – pytanie 1)

1. Jak wyglądają tytułowe buciczki? Zapisz epitety wokół schematycznego
     rysunku butów.

  
 (ustnie - pytania 2,3,4)

2. Co znalazło się w butach czteroletniego chłopca? Jak to rozumiesz.

3. Wytłumacz, dlaczego zniszczone buty czterolatka warte są opisania.

4. Opisz swoje ulubione buty – takie, w których jest Twój „nabazgrany poemat”.

5. Ćwiczenia w czytaniu – wiersz pt. ,,Buciczki”.

Załącznik nr 1.

Środki stylistyczne pozwalają w sugestywny i ciekawy sposób wyrażać myśli
i uczucia  nadawcy. Co to są środki stylistyczne? Najprościej mówiąc to zabiegi językowe, które mają wywołać u odbiorcy pożądany efekt.

Stosowane środki stylistyczne spełniają wiele funkcji, takich jak:
·         wyrażenie emocji,
·         rozbudzenie emocji u odbiorcy wiersza,
·         pobudzenie wyobraźni czytelnika,
·         budowanie nastroju w utworze,
·         budowanie świata przedstawionego.


Załącznik nr 2.

Najważniejsze i najczęściej spotykane w literaturze środki stylistyczne to:

·        epitet -,,delikatna dłoń”, ,,brzydkie kaczątko”
·        metafora (przenośnia) - ,,serce z kamienia”
·        porównanie - ,,pracowity jak mrówka”

Epitet – to określenie rzeczownika; wyraz który określa cechę jakiegoś przedmiotu, osoby lub zjawiska, np. muzyka cicha, doskonała.

Porównanie – to zestawienie jakiś elementów podobnych do siebie; wyrazy porównywane połączone  są  słowem  jak, np., dziewczynka smukła jak topola.

Przenośnia – polega na niecodziennym połączeniu słów - które nabierają nowego znaczenia, np. o lesie rozświetlonym słońcem możemy powiedzieć, że jest przeszyty światłem



Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Klasa 6.

Klasa 7.

Klasa 5