Posty

Wyświetlanie postów z maja 3, 2020

Klasa 8.

Obraz
piątek, 8 maja 2020 roku H. Sienkiewicz Quo vadis - cz.2.                                                  Obejrzyj film/adaptację lektury H. Sienkiewicza Quo vadis . https://www.cda.pl/video/331937500 Jeżeli nie zdążyłeś obejrzeć filmu, wykorzystaj dzisiejsze zajęcia. 

Klasa 7.

Obraz
piątek, 8 maja 2020 roku Arcydzieło kompozycji – nowela, cechy gatunku. John Constable Latarnia morska w Harwich , 1820 r. Przeczytaj uważnie… Nowela to krótki utwór epicki pisany prozą, o zwartej i wyraziście zarysowanej akcji.   Elementy charakterystyczne dla noweli: ·         ekspozycja – czyli wprowadzenie do utworu wyjaśniające początkowa sytuację, ·         zawiązanie akcji, ·         rozwinięcie akcji, ·     punkt kulminacyjny, czyli moment, w którym napięcie jest największe i poprzedza bezpośrednio, nagły zwrot akcji lub jej zakończenie, ·         rozwiązanie akcji. (do zeszytu) Przyporządkuj cechy noweli do wydarzeń w Latarniku.   Plan wydarzeń 1. Przybycie Skawińskiego do Aspinwall z prośbą o posadę latarnika. ……………………………………………………….. 2. Historia dotychczasowego życia polskiego tułacza. ………………………………………………………. 3.Otrzymanie posady. ………………………………………………………. 4. Samotne życie w latarni. ……………………………………………………… 5. Otrzyma

Klasa 6.

Obraz
piątek, 8 maja 2020 roku Czym się od siebie różnią? - Arktyka, Antarktyda i Antarktyda? PRACA DLA CHĘTNYCH   (pytanie 1.) 1. Czy wiesz, co to jest biegun północny i gdzie znajduje się? Dowiedz się, jakie zwierzęta zamieszkują jego okolicę, a jakie żyją na Antarktydzie. Poczytaj informacje na stronie: https://www.twojapogoda.pl/wiadomosc/2017-03-08/arktyka-antarktyda-i-antarktyka-czym-sie-od-siebie-roznia_1556598/ 2.  Wyszukaj i zakreśl dziesięć synonimów słowa ,,podróż”. Litery mogą tworzyć  słowa w liniach poziomych, pionowych i  łamanych. Ćwiczenie interaktywne ćwiczenie 2 .   https://epodreczniki.pl/a/przyprawa-przeprawa-wyprawa/Dh3LGkGNT                                                                                                                                                                                                                      (do zeszytu) 3. Odgadnięte słowa wpisz w kolejności alfabetycznej. ……………………………

Klasa 5.

Obraz
piątek, 8 maja 2020 roku Dlaczego ogród nazwano tajemniczym? Zastanów się nad problemami … • Czym dla bohaterów był ogród? • Co im dał? • Co oni mu dali? 1.      Uzupełnij schemat wyrazami, które kojarzą Ci się ze słowem ogród . 2 .      Jakie myśli i uczucia wywoływały w dzieciach wizyty w ogrodzie? Pod każdym z rysunków zapisz wybrane sformułowania z ramki.

Klasa 4.

Obraz
piątek, 8 maja 2020 roku Jak napisać zaproszenie?    Przeczytaj uważnie … Zaproszenie to uroczysty tekst, w którym zaprasza się wybraną osobę/osoby na   uroczystość.  Gości zaprasza się na urodziny, ślub, chrzciny, przedstawienie szkolne, uroczystość wręczania nagród, wystawę i  tym podobnie. Przykład zaproszenia. Przeczytaj uważnie … ĆWICZENIE INTERAKTYWNE ćwiczenie 7.   https://epodreczniki.pl/a/zaproszenie-dla-czarownicy/D1AjHHkMU Przeczytaj zaproszenie i sprawdź, czy zawiera wszystkie potrzebne informacje. Pomogą ci w tym pytania: kto? kogo? na co? gdzie? kiedy? (do zeszytu) ĆWICZENIE INTERAKTYWNE ćwiczenie 8.   https://epodreczniki.pl/a/zaproszenie-dla-czarownicy/D1AjHHkMU Przeczytaj jeszcze raz królewskie zaproszenie i odpowiedz na pięć pytań. (do zeszytu) (ustnie) Odpowiedz na pytania: Czego dowiedziała się wróżka Hortensja z zaproszenia? Czy informacje są wyczerpując

Klasa 6.

Obraz
czwartek, 7 maja 2020 roku Władysław Grodecki Przykazania podróżnika Mały podróżnik , Oleg Litvinenko, 2018 r. 1. Przeczytaj tekst  Władysława Grodeckiego pt.  „Przykazania podróżnika”.  Władysław Grodecki Przykazania podróżnika 1.      Być młodym (bez względu na wiek). 2.      Mieć marzenia (inne niż np. o emeryturze). 3.      Być odważnym i działać z  ogromną  determinacją . 4.      Być uczciwym, koleżeńskim, mieć miłe i przyjazne usposobienie. 5.      Posiadać jak najwięcej umiejętności (nie tylko językowych). 6.      Mieć czas, trochę pieniędzy i wielu przyjaciół na świecie. 7.      Dbać o sprawy ducha, zachować  dystans  do spraw codziennych. 8.      Przygotować wyprawę. 9.      Chcieć żyć – czyli opanować sztukę przetrwania. 10.     Nosić brodę. 2. A teraz … ·         Na zielono zaznacz punkty, które zrealizujesz bez większego wysiłku, a na czerwono – niemożliwe do spełnienia. (do zeszytu) 3. Napisz

Klasa 5.

Obraz
czwartek, 7 maja 2020 roku  Niezwykłe uzdrowienie dwóch chorych dusz …   Posłuchaj opracowania lektury. https://www.youtube.com/watch?v=fYF3MtxudiY (do zeszytu – 1, 2) 1.      Wymień głównych bohaterów Tajemniczego ogrodu: a)      …………………………………………………………………. b)     …………………………………………………………………. c)      …………………………………………………………………. 2.      O czym marzyli Mary i Colin?     Mary ……………………………… Colin ………………………………                                                                         (ustnie - 3 ) 3.      Przemiana bohaterów. ·         Co wpłynęło na zmianę Mary? ·         Co musiała przezwyciężyć Mary, aby się zmienić? ·         Czego nauczyła się dziewczynka podczas pobytu w domu lorda Cravena? ·         Jakich cech nabyła Mary?   (do zeszytu - 4) 4.      Zamaluj kratki przy wyrazach, które mówią o zmianach w charakterze Mary Lennox.

Klasa 4.

Obraz
czwartek, 7 maja 2020 roku Magiczne przedmioty i smaki … Alicja w Krainie Czarów. Znajdź w tekście „Wypij mnie” Lewisa Carrolla fragment, w którym opisano, jak smakował czarodziejski napój. (ustnie- pytanie 1,2) 1.   Jakie smaki Ty zmieszałbyś/zmieszałabyś, aby powstał Twój ulubiony, smakowity napój? Jak on by wyglądał? Opisz jego kolor, konsystencję (stopień gęstości, lepkości), klarowność (przezroczystość).     2.    Opisz wymyślony przez siebie magiczny przedmiot i jego działanie. Przedstaw korzyści, jakie mogliby mieć inni ludzie z twojego wynalazku. 3.     Oto przymiotniki, którymi możesz określać wygląd, smak i zapach potraw.  Niedobry chochlik pozmieniał w wyrazach kolejność sylab.  Przepisz słowa w ich właściwej formie do zeszytu. 1)        ……………………………… 2)       ………………………………. 3)       ………………………………. 4)       ………………………………. 5)       ………………………………. 6)       ………………………………. 7)       ………………………………. 8)       ……………………………….

Klasa 8.

Obraz
środa, 6 maja 2020 roku H. Sienkiewicz Quo vadis – cz. 1. Obejrzyj film/adaptację lektury H. Sienkiewicza  Quo vadis. https://www.cda.pl/video/331937500

Klasa 7.

Obraz
środa, 6 maja    Latarnik – trudny los emigranta. Posłuchaj streszczenia lektury. 1.Test wiedzy ze znajomości lektury pt. ,,Latarnik”. Wykorzystaj w tym celu podany link i sprawdź siebie.          http://testwiedzy.pl/game/6400.html (do zeszytu) 2. Życiorys głównego bohatera można podzielić na trzy etapy. ·         Skawiński – żołnierz, zmuszony do opuszczenia ojczyzny i walczący ,,za naszą i waszą wolność”; ·         Skawiński – emigrant, człowiek wielu zawodów, tułający się po całym świecie; ·         Skawiński – latarnik, pragnący odnaleźć spokój. 3. Bohatera spotkało w życiu wiele niepowodzeń. Wymień cechy charakteru, które pozwoliły mu przetrwać kolejne porażki. …………………….. …………………….. …………………….. (ustnie) Bohater tragiczny: ·         nie może podjąć właściwej decyzji, bo każdy wybór prowadzi do klęski; ·         został zbyt surowo ukarany; ·         jego działania są daremne, bo ciąży nad nim zły los, fatum.