Klasa 7.
piątek
, 24 kwietnia 2020 roku
Budowa i język
utworu
W malinowym chruśniaku.
W malinowym chruśniaku.
Przeczytaj
…
Twórczość Leśmiana jest specyficzna. Najlepszym określeniem poetyki jego
utworów jest nazywanie jej poetyką leśmianowską. Gdyby spojrzeć na wiersz i spróbować go ogólnie zaklasyfikować, niewątpliwie jest on erotykiem.
Wiersz składa się:
·
z pięciu strof/zwrotek,
·
każda z nich zawiera cztery wersy,
·
wersy spięte są w pierwszych czterech
strofach rymami okalającymi (ABBA), żeńskimi, dokładnymi (na przykład:
„wzrokiem” – „sokiem”, „godziny” – „maliny”).
Ćwiczenie - policz zwrotki, wersy, wskaż rymy w wierszu.
Obraz, jaki poeta przywołuje W malinowym chruśniaku, wypełnia dużą
ilością środków stylistycznych:
·
epitety: chruśniak
malinowy, liść chory;
·
metafory/przenośnie: Bąk
złośnik huczał basem, jakby straszył kwiaty;
·
neologizmy: złachmaniałych,
nacichał, dziwoty.
Wszystko to sprawia, że w świecie
wiersza panuje zmysłowy nastrój. Wydaje się, jakby wszystko znajdowało
się bardzo blisko siebie (z bliska widać maliny, pajęczynę, co robią bąk i
żuk), było ciasno i gorąco. Do tego powietrze przenika zapach malin, co
sprawia, że atmosfera staje się jeszcze bardziej podniecająca.
Ćwiczenie.
Ćwiczenie.
Tworząc obraz poetycki w Malinowym chruśniaku, autor odwołał się
do różnych zmysłów. Obok każdej nazwy zmysłu wpisz odpowiedni cytat.
(do zeszytu)
Julia Janiszewska
OdpowiedzUsuń