Klasa 7.

wtorek, 28 kwietnia 2020 roku

Budowa i język utworu
- środki stylistyczne.  




Przeczytaj uważnie …

Dziewczyna to typ liryki pośredniej, narracyjnej. Przedstawione zostają zdarzenia dziejące się na przestrzeni jakiegoś czasu, w których biorą udział bohaterowie (dwunastu braci). Utwór posiada cechy baśni czy opowieści ludowej i utrzymany jest w konwencji symbolicznej.

Podmiot liryczny w wierszu nie ujawnia się, ma cechy wszystkowiedzącego, znajdującego się ponad przedstawianymi zdarzeniami narratora. Relacjonuje historię dwunastu braci, a na samym końcu,w ostatnim wersie bezpośrednio zwraca się do odbiorcy utworu („ty”).

Wiersz składa się:
·        z dwudziestu strof/zwrotek,
·        każda z nich zawiera dwa wersy,
·        wersy spięte są rymami parzystymi (AABBCC…), dokładne, żeńskie (na przykład: „strony” – „zaprzepaszczony”).

ĆWICZENIE - policz zwrotki, wersy, przeczytaj rymy w wierszu.

Obraz, jaki poeta przywołuje w utworze, wypełnia dużą ilością środków stylistycznych:

·        epitety: dziewczęcy głos, ślepa noc,
·        metafory/przenośnie:  próchnieją dłonie,
·        neologizmy:  „sprzęg i usił”, „strwon”, „powymarły”,
·        powtórzenia: czym bywa młot, gdy nie jest młotemto był głos i tylko – głos, i nic nie było oprócz głosu,
     
         Utwór wzbogacają liczne symbolemłoty, mur, dziewczyna. 

ĆWICZENIE (do zeszytu)

Uzupełnij notatkę dotyczącą środków językowych wykorzystanych w utworze.

zdania wykrzyknikowe  -  powtórzenia  - wykrzyknienia -  

pytania retoryczne


Liczne …………………………………….. i ……………………………………zwiększają emocjonalność utworu, są wyrazem zaangażowania i uczuć osoby mówiącej w wierszu. Użyte przez poetę …………………………………………sygnalizują problemy do przemyślenia, odsyłają do ukrytej warstwy utworu. Zastosowanie………………………………………… wzmacnia rytmiczność utworu, zwraca uwagę na wybrane słowa, nadając im szczególne znaczenie.


 Załącznik


Powtórzenie (łac. repetitio) − figura retoryczna, zabieg stylistyczny polegający na wielokrotnym użyciu tego samego elementu językowego (wyrazu, zespołu wyrazów, wersów lub zwrotek) celem uzyskania rytmizacji, podkreślenia znaczenia, zwiększenia ekspresji.


Pytanie retoryczne
 – figura stylistyczna i retoryczna; pytanie zadane nie dla uzyskania odpowiedzi, lecz w celu skłonienia odbiorcy do przemyśleń na określony temat, podkreślenia wagi problemu; ewentualnie pytanie, na które odpowiedź jest oczywista.

















Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Klasa 6.

Klasa 5