Klasa 5

poniedziałek,  30  marca 2020 roku
(2 godziny lekcyjne)


I.       Kim był heros?

,,Grecy nazywali  herosami potomków bogów i ludzi. Do najsłynniejszych herosów – dzieci boga i śmiertelniczki – należeli Herakles, Achilles, Tezeusz i Perseusz. Tym, co łączyło większość herosów, była nie tylko boska krew płynąca w ich żyłach, lecz także potężna siła i wielka odwaga, dzięki którym pokonywali wszelkie przeszkody, walcząc z potworami, a nawet z samymi bogami.
 Za jednego z największych herosów uważano Tezeusza, bohatera ateńskiego”.

Ilustracja przedstawiająca mitycznego bohatera Tezeusza przy wejściu do labiryntu wraz z potworem Minotaurem.

II.     Obejrzyj mit o Tezeuszu i Ariadnie.
                   https://www.youtube.com/watch?v=TVa8ekO0P0Y
1.     Przeczytaj fragment mitu -  Jan Parandowski ,  Mitologia. Wierzenia   
i podania Greków i Rzymian  załącznik nr 1.  

2.     Po przeczytaniu  tekstu wykonaj następujące polecenia (ustnie).   

·        Podaj dwa synonimy słowa „monstrum”.

*synonim – wyraz bliskoznaczny, np.
  pieniądze - forsa, kasa, bilon, monety, kapucha

·        Określ, odwołując się do przywołanego fragmentu, co symbolizują w tej historii kolor czarny i kolor czerwony.

3.     Dlaczego Ariadna pomogła Tezeuszowi?  Zaznacz prawidłową odpowiedź i napisz w zeszycie (pisemnie).

·        Posłuchała rozkazu ojca.
·        Zakochała się w Tezeuszu.
·        Pragnęła zdobyć nagrodę, przeznaczoną  dla tego, kto zabije Minotaura.
·        Chciała opuścić dom rodzinny.
·        Nienawidziła brata.

III.  Związki frazeologiczne.

*związek frazeologiczny -  utrwalone w użyciu połączenie dwóch lub więcej wyrazów, które ma znaczenie symboliczne, np.

ikarowe loty - odważne przedsięwzięcie, które może zakończyć się katastrofą; skłonności do podejmowania ryzyka.

1.      Narysuj  w zeszycie kłębek z nitką.

2.     Dopasuj znaczenia do podanych związków (pisemnie). Podpowiedź załącznik nr  2.   

·         „nić Ariadny” …………………………………………………

·        ,,po nitce do kłębka” ………………………………………….

·         ,, znaleźć się w labiryncie” ……………………………………




IV.                       Ćwiczenia w czytaniu – załącznik nr 1.  



 Załącznik nr 1.  

Jan ParandowskiMitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian.  
,,Ale nikt się z tego nie cieszył, bo w Atenach panowała powszechna żałoba. Oto przyjechali z Krety od króla Minosa posłowie z żądaniem dorocznego haraczu. Straszny to był haracz. Siedem dziewcząt i siedmiu chłopców wybierano losem z rodzin obywatelskich, aby ich zawieźć na żer dla kreteńskiego potwora o byczej głowie, Minotaura. Tezeusz oświadczył, że pojedzie zabić owo krwi chciwe monstrum. Ajgeus dał mu czerwony żagiel, prosząc, aby go rozpiął w razie szczęśliwego powrotu. Jeżeli zaś wszyscy zginą, niech majtkowie pozostawią czarny żagiel, który już z daleka zwiastować będzie nieszczęście.
Kiedy Tezeusz przybył na Kretę i zjawił się na dworze Minosa, oczy wszystkich patrzyły nań złowrogo i podejrzliwie. Tylko córka królewska, Ariadna, patrzyła nań inaczej:
Tam skoro go królewska dziewka oglądała,
Która na wonnym łożu przy matce siedziała…
Nie drzewiej oka z niego chciwego spuściła,
Aż ognia nieobacznym sercem zachwyciła,
Który w niej wszystkich członków zmacał aż do kości
i rozpalił niebogę w okrutnej miłości.
[…] Minotaur żył we wspaniałym gmachu, zwanym labiryntem. Było tam tyle pokoi, przejść, sieni, schodów i krużganków, że ktokolwiek wszedł, już drogi powrotnej znaleźć nie mógł. Lecz Ariadna dała pięknemu Ateńczykowi kłębek nici i pouczyła, co ma robić. Tezeusz przywiązał nić u wejścia do labiryntu i w miarę, jak się zapuszczał w zawrotną głąb gmachu, rozsnuwał kłębek. Wreszcie spotkał Minotaura, zabił go i wyszedł tą samą drogą, nawijając nici na kłębek. Po czym wsiadł na okręt i odpłynął. A z nim Ariadna. […].




Załącznik nr 2.  

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Klasa 6.

Klasa 7.