Klasa 6.
czwartek,
4 czerwca 2020 roku
Film jest
dziełem sztuki.
Ekipa realizująca film |
I. Przeczytaj tekst
Tomasza Maciosa Jak
powstaje film?- załącznik.
Zwróć uwagę na etapy produkcji filmowej.
( do zeszytu 1, 2)
1. Na podstawie tekstu
„Jak powstaje film” sporządź listę osób potrzebnych do realizacji filmu.
2. Zapisz w poprawnej kolejności etapy
powstawania filmu.
Załącznik
Tomasz Macios
Jak
powstaje film
(fragmenty)
Film, podobnie jak spektakl teatralny, jest dziełem
sztuki tworzonym przez cały zespół współpracujących ze sobą ludzi, nad których
pracą czuwa reżyser. Jego rola polega głównie na stworzeniu
koncepcji filmu, czyli przemyśleniu, w jaki sposób przełożyć na obrazy
wymyśloną wcześniej historię. Reżyser ma jednak przed sobą trudniejsze zadanie
niż choćby malarz, używający pędzla i farb, by za ich pomocą namalować
obraz. Twórca filmu obok kamery i wielu innych urządzeń technicznych
potrzebuje także aktorów i rozmaitych specjalistów, bez których pomocy nie
byłby w stanie zbyt wiele zrobić. […]
Gdybyśmy chcieli nakręcić film o powstawaniu filmu, mógłby się on składać
z trzech odcinków. […]
1. Etap przedzdjęciowy
Tematem pierwszego odcinka jest okres przedzdjęciowy,
kiedy twórcy zastanawiają się, o czym chcieliby zrobić swój film. Najpierw
reżyser lub producent filmowy, który zatrudnia reżysera do nakręcenia filmu,
wybiera scenariusz.
Scenariusz – jest po prostu opowieścią podzieloną na role,
poszczególne sceny i dialogi, na podstawie której ma powstać film. Tekst
scenariusza przypomina trochę dramat, obok dialogów znajdują się tam ogólne
wskazówki dotyczące gry aktorskiej, podobne do didaskaliów w dramacie, nie
ma w nim jednak żadnych szczegółów technicznych bezpośrednio związanych
z realizacją filmu. Autora scenariuszy nazywa się scenarzystą i często
się zdarza, że współpracuje on z jednym reżyserem przy wielu filmach. […]
Zdarza się jednak, że sam reżyser tworzy scenariusz do swego filmu, który
w takim przypadku nazywa się filmem autorskim. Czasem
scenariusz powstaje na podstawie powieści. Mamy wówczas do czynienia z adaptacją,
która zazwyczaj jest znacznie skróconą wersją pierwowzoru.
Obok skrótów, scenarzysta może zmienić zakończenie i bohaterów
przedstawionej w powieści historii, a także czas i miejsce
wydarzeń, lub po prostu przedstawić wszystko z własnego punktu widzenia.
[…] Film nakręcony na podstawie powieści wcale nie musi dokładnie opowiadać
zawartej w niej historii. Zdarzają się jednak dość wierne ekranizacje
utworów literackich […]. Mam choćby na myśli filmy o Harrym Potterze,
nakręcone na podstawie powieści J.K. Rowling […].
Kolejny etap pracy nad filmem to stworzenie scenopisu. Zajmuje się
tym reżyser i operator, a niekiedy także scenograf. Scenopis jest po
prostu przygotowanym do realizacji filmu scenariuszem, którego tekst został
podzielony na kolejne sceny i ujęcia z dokładnym określeniem miejsc,
w jakich będą one kręcone, oraz czasem trwania i ilością zdjęć
realizowanych w studiu i w plenerze. W scenopisie znajdują
się również uwagi dotyczące pojawiających się w danym ujęciu dźwięków, na
przykład różnych szumów i hałasów dochodzących z ulicy, oraz specjalnie
skomponowanej do filmu muzyki. Według scenopisu realizuje się cały film,
projektując scenografię, dobierając rekwizyty, a także dokonując montażu.
[…]
Przed rozpoczęciem zdjęć reżyser ma jeszcze jedno ważne zadanie – musi ustalić
obsadę, czyli dobrać odpowiednich aktorów do ról, które znajdują się
w scenariuszu. Zazwyczaj, żeby znaleźć właściwych artystów, organizuje się
tzw. casting.
Casting to przegląd kandydatów spełniających określone warunki, których wymaga
dana postać. Reżyser wraz ze swoimi asystentami decyduje o tym, kto
posiada odpowiednie cechy i umiejętności, by zagrać wymaganą rolę. Oprócz
aktorów wcielających się w konkretnych bohaterów potrzebni są
w filmie liczni epizodyści i statyści. Epizodystą nazywany
jest aktor mający do zagrania małą rolę, zwaną epizodem, i zazwyczaj
krótką kwestię do wypowiedzenia. […]
Statyści zaś to ludzie, którzy nie mają żadnych kwestii do
wypowiedzenia, a stanowią jedynie „tło” dla gry aktorów. Często występują
oni jako tłum, choćby w scenach bitewnych lub po prostu jako zwykli
przechodnie czy klienci sklepów i restauracji. Obok statystów pojawiają
się także specjaliści do zadań specjalnych, czyli kaskaderzy. Ich
rola polega na zastępowaniu aktorów w sytuacjach niebezpiecznych,
w scenach, wymagających szczególnych umiejętności. […]
2. Etap zdjęciowy
[…] Chodzi tu po prostu o kręcenie filmu, czyli
pracę z użyciem kamery. Na planie wykonuje się także zdjęcia aktorów,
zwane fotosami, ale zajmuje się tym specjalnie zatrudniony fotograf. […]
Plan filmowy to […] miejsce, w którym odbywają się zdjęcia,
czyli kręcony jest film. Pracuje tam cały zespół ludzi, bez których reżyser nie
mógłby zrealizować swojej koncepcji. Każdy członek ekipy filmowej ma swój wkład
w powstawanie dzieła, do najważniejszych osób na planie należy jednak bez
wątpienia operator. […]
Operator nie jest pracownikiem technicznym, ale artystą, podobnie jak fotograf.
Żeby zarejestrować odpowiednie ujęcie nie wystarczy bowiem ustawić aktorów na
planie i włączyć kamerę. Wszystko, co jest filmowane, musi być wcześniej
przemyślane przez reżysera i odpowiednio przygotowane przez artystów
i technicznych pracowników planu. Operator nagrywa za pomocą kamery tylko odpowiednio
skomponowane obrazy, czyli kadry.
Bezpośrednią obsługą kamery zajmuje się zazwyczaj drugi operator, czyli
szwenkier. Pomagają mu w tym oświetleniowcy i asystent operatora,
dbający o dobór obiektywów i dokonujący pomiarów światła, które
pozwalają ustawić właściwą ostrość i przesłonę. Kamera daje twórcom filmu
bardzo wiele możliwości rejestrowania poszczególnych kadrów. […]
Kiedy w danym ujęciu aktor lub jakiś obiekt, na przykład samochód,
poruszają się, kamera musi śledzić ich ruchy, przemieszczając się na wózku,
w innym samochodzie lub na przykład w samolocie. Taki ruch kamery
w stosunku do obiektu filmowcy nazywają jazdą.
Z pewnością widzieliście w filmach sceny, w których przedmiot
nagle się oddala, na przykład można pokazać człowieka z bliska,
a w następnej chwili z bardzo daleka, tak że ginie w tłumie
– jest to tak zwany odjazd. Kiedy dzieje się na odwrót, mówimy
o najeździe.
[…] Plan filmowy to miejsce, w którym kręci się film, słowo „plan” ma
jednak jeszcze jedno ważne znaczenie. Używa się go na określenie wielkości
rejestrowanego przez kamerę obrazu, czyli tego, co mieści się w kadrze.
[…] Wielkość planów filmowych określa się w odniesieniu do ludzkiego
ciała. Kiedy plan ukazuje postać z bliska, a w kadrze mieści się
popiersie aktora – mówimy o półzbliżeniu, kiedy obraz filmowy
ukazuje na przykład twarz, rękę lub jakiś większy przedmiot, nazywa się
to zbliżeniem. Natomiast kiedy z bardzo bliska,
w powiększeniu widzimy jakiś szczegół twarzy, na przykład oko, usta lub
pierścionek na palcu, plan taki nazywamy planem wielkim lub detalem.
Wyróżnia się też plan średni, zwany amerykańskim, który ukazuje
ludzką postać do kolan lub do pasa. Istnieją również plany filmowe, które
pokazują więcej elementów z większej odległości. Należy do nich:
plan pełny, gdy na ekranie widzimy całą sylwetkę ludzką, ogólny,
gdy człowiek znajduje się w jakimś pomieszczeniu lub na tle budynku, oraz
plan daleki, obejmujący krajobraz lub panoramę miasta. Każdy
z tych planów ma swoje znaczenie, dostarczając widzowi innych informacji
o miejscu akcji i bohaterach.
[…] Plan filmowy może znajdować się na przykład we wnętrzu jakiegoś budynku,
w studiu lub na otwartej przestrzeni, czyli w plenerze. Miejsce to
zawsze jest dokładnie określone w scenopisie. […]
Zazwyczaj […] plan znajduje się w jakimś konkretnym miejscu, na przykład
we wnętrzu pałacu, w górach, na morzu czy na zatłoczonej ulicy. Ważną
postacią na planie jest scenograf – w filmie, podobnie
jak w teatrze, tworzy on świat, w którym żyją bohaterowie danej
opowieści. Scenografia w filmie wygląda jednak nieco inaczej niż na scenie
teatralnej, ponieważ tutaj na to, co zobaczymy, największy wpływ ma kamera. […]
Dzięki kamerze można w filmie pokazać na całym ekranie zarówno widok
wielkiego miasta, jak i jeden maleńki przedmiot, czyli rekwizyt. Ze
scenografem współpracuje kostiumolog, dbający o to, by wszyscy
mieli odpowiednie kostiumy, a także rekwizytor. Jego zadaniem
jest dopilnowanie, żeby każdy z aktorów i statystów otrzymał właściwy
rekwizyt, a odpowiednie przedmioty znalazły się na swoim miejscu. Jak już
może wiecie – choćby z filmu *Władca Pierścieni –*rekwizyt nie jest tylko częścią
dekoracji, ale może „grać” rolę nie mniej ważną niż aktorzy, stając się
przedmiotem, wokół którego toczy się akcja filmu. Szczególnie dużo pracy mają
dekoratorzy wnętrz, kostiumolodzy i rekwizytorzy w filmach
kostiumowych i historycznych, gdzie trzeba starannie odtworzyć wygląd
dawnych ulic, wnętrz domów i ubiorów.
Na planie pracuje również akustyk, który zajmuje się nagrywaniem
dialogów postaci i rozmaitych dźwięków, na przykład odgłosów jadącego
samochodu, śpiewu ptaków itp. Później wraz z reżyserem i montażystą
pracuje on nad zsynchronizowaniem, czyli odpowiednim połączeniem nagranego
przez siebie materiału z obrazem w czasie montażu. W filmie
zazwyczaj pojawia się też specjalnie skomponowana muzyka, która ma oddawać
nastrój poszczególnych scen. […]
Zanim będzie można usłyszeć efekt pracy akustyków i kompozytorów, trzeba
dokończyć pracę na planie. Porządku pilnuje tutaj kierownik planu,
który wraz ze swoimi pomocnikami dba o to, aby wszystko było odpowiednio
przygotowane i aby nikt nie przeszkadzał w pracy aktorom, reżyserowi
i operatorom. […]
Każdy dzień pracy na planie wygląda podobnie, jeśli chodzi o rozkład zajęć
– każde ujęcie kręci się po kilka razy, by uzyskać efekt, który zamierzył
reżyser, nawet kiedy jest ono udane, powtarza się jeszcze raz lub kilka razy, taka
powtórka to w języku filmowców dubel. […]
Dubel robi się po to, by mieć większe możliwości przy montażu filmu, który
polega na wyborze i łączeniu wielu nakręconych wcześniej ujęć.
Czasem po zakończeniu zdjęć kręci się jeszcze kilka ujęć, które nie były ujęte
w scenopisie, bowiem w czasie pracy reżyser często zmienia trochę
koncepcję filmu albo chce wypróbować nowe pomysły. W języku filmowców
takie dodatkowe zdjęcia noszą nazwę dokrętki. Długa praca na planie
wreszcie dobiegła końca – czas na ostatni odcinek opowieści o powstawaniu
filmu.
3. Montaż
[…] Po zakończeniu zdjęć reżyser wybiera ujęcia,
które, jego zdaniem, są najlepsze, by następnie połączyć je razem, tak by
tworzyły scenę. Scena w filmie oznacza kilka ujęć, które
są ze sobą powiązane, na przykład występują w nich ci sami bohaterowie lub
dzieją się one w tym samym miejscu i czasie. Kilka scen tworzy sekwencję (łacińskie
*seąuentia –*następstwo) – czyli fragment filmu złożony z układających się
w całość scen, w których występują ci sami bohaterowie. Jak widzicie,
poszczególne ujęcia są najmniejszymi elementami, z których układa się
film. Po zakończeniu zdjęć, w czasie montażu zostaną one połączone według
planu, czyli scenopisu, i zsynchronizowane ze ścieżką dźwiękową. Zanim to
nastąpi, zdjęcia trzeba wywołać i poddać odpowiedniej obróbce technicznej.
Obecnie dużą część pracy wykonuje się za pomocą komputerów, dotyczy to
szczególnie efektów specjalnych. Powstają również filmy wykonane w całości
techniką cyfrową.
Montaż jest już ostatnim etapem powstawania filmu.
Z wielogodzinnego materiału, który zazwyczaj powstaje, reżyser wybiera
najlepsze, jego zdaniem, fragmenty i wspólnie z montażystą łączy je
razem, dodając do nich dźwięk – dialogi bohaterów, różne hałasy i muzykę.
Połączone w ten sposób elementy filmu tworzą historię, którą później
oglądamy w kinie lub w telewizji. […]
Tak naprawdę montaż to nie tylko technika, ale także wielka sztuka. […] Reżyser
musi połączyć w jedną sensowną całość ujęcia robione w różnych
planach i przy różnych ustawieniach kamery. Poszczególne kadry można
łączyć na wiele różnych sposobów, zależy to przede wszystkim od pomysłowości
reżysera i przyjętej przez niego koncepcji filmu. […]
Montaż to nie tylko sklejanie taśmy, ale sposób opowiadania historii za pomocą
odpowiedniego łączenia ze sobą nagranych przez kamerę obrazów, które na ekranie
„ożywają”, przyciągając uwagę widzów.
Kiedy montaż jest zakończony, wykonuje się wzorcową kopię filmu, która jest
następnie powielana. Po wyprodukowaniu film trafia do dystrybucji (czyli rozpowszechniania)
za pośrednictwem zajmujących się tym firm i jest pokazywany w różnych
kinach, a po jakimś czasie można go też obejrzeć w telewizji, na
taśmie wideo lub płycie DVD. Istnieją też interaktywne płyty, które dają
możliwość zmiany zakończenia filmu, a nawet ułożenia własnej wersji
wydarzeń.
Tomasz Macios, Jak
powstaje film, Warszawa 2009.
obecny
OdpowiedzUsuń