wtorek, 28 kwietnia 2020 roku Pisownia nazw geograficznych. Zapamiętaj wielką literą piszemy między innymi: · nazwy części świata, planet, krajów, miejscowości, np. Europa, Jowisz, Polska, Świnoujście, · nazwy oceanów, mórz, gór, rzek, jezior, np. Ocean Atlantycki, Morze Bałtyckie, Alpy, Wisła. (do zeszytu) 1. W nawiązaniu do wiersza Cz. Miłosza Ojciec objaśnia wskaż opisywane miejsca na mapie Europy. - państwa: ……………………… - miasta: ……………………….. - góry: ………………………... 2. Zapisz nazwy geograficzne według wzoru. Skorzystaj z mapy Europy lub atlasu geograficznego. państwa: ……………………..... - miasta: ………………………. - góry: ………………………. - morza: ………………………. - rzeki: ……………………… - oceany: ……………………... Załącznik Czesław Miłosz Ojciec objaśnia „Tam, gdzie ten promień równiny dotyka I cień ucieka, jakby biegł naprawdę, Warszawa stoi, ze wszech stron odkryta, Miasto niestare, ale bardzo sła
wtorek, 28 kwietnia 2020 roku Budowa i język utworu - środki stylistyczne. Przeczytaj uważnie … Dziewczyna to typ liryki pośredniej, narracyjnej . Przedstawione zostają zdarzenia dziejące się na przestrzeni jakiegoś czasu, w których biorą udział bohaterowie (dwunastu braci). Utwór posiada cechy baśni czy opowieści ludowej i utrzymany jest w konwencji symbolicznej. Podmiot liryczny w wierszu nie ujawnia się, ma cechy wszystkowiedzącego, znajdującego się ponad przedstawianymi zdarzeniami narratora. Relacjonuje historię dwunastu braci, a na samym końcu,w ostatnim wersie bezpośrednio zwraca się do odbiorcy utworu („ty”). Wiersz składa się: · z dwudziestu strof/zwrotek, · każda z nich zawiera dwa wersy, · wersy spięte są rymami parzystymi (AABBCC…), dokładne, żeńskie (na przykład: „strony” – „zaprzepaszczony”). ĆWICZENIE - policz zwrotki, wersy, przeczytaj rymy w wierszu. Obraz, jaki poeta przywołuje w utworze, wypełnia duż
poniedziałek, 30 marca 2020 roku (2 godziny lekcyjne) I. Kim był heros? ,,Grecy nazywali herosami potomków bogów i ludzi. Do najsłynniejszych herosów – dzieci boga i śmiertelniczki – należeli Herakles, Achilles, Tezeusz i Perseusz. Tym, co łączyło większość herosów, była nie tylko boska krew płynąca w ich żyłach, lecz także potężna siła i wielka odwaga, dzięki którym pokonywali wszelkie przeszkody, walcząc z potworami, a nawet z samymi bogami. Za jednego z największych herosów uważano Tezeusza, bohatera ateńskiego”. Ilustracja przedstawiająca mitycznego bohatera Tezeusza przy wejściu do labiryntu wraz z potworem Minotaurem. II. Obejrzyj mit o Tezeuszu i Ariadnie. https://www.youtube.com/watch?v=TVa8ekO0P0Y 1. Przeczytaj fragment mitu - Jan Parandowski , Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian – załącznik nr 1. 2. Po przeczytaniu tekstu wykonaj następujące polecenia (ustnie).
Maciek Obecny
OdpowiedzUsuń