Klasa 8.
piątek, 24 kwietnia 2020 roku
Budowa i język utworu
W malinowym chruśniaku.
W malinowym chruśniaku.
Przeczytaj …
Twórczość Leśmiana jest specyficzna. Najlepszym określeniem poetyki jego utworów jest nazywanie jej poetyką leśmianowską. Gdyby spojrzeć na wiersz i spróbować go ogólnie zaklasyfikować, niewątpliwie jest on erotykiem.
Wiersz składa się:
· z pięciu strof/zwrotek,
· każda z nich zawiera cztery wersy,
· wersy spięte są w pierwszych czterech strofach rymami okalającymi (ABBA), żeńskimi, dokładnymi (na przykład: „wzrokiem” – „sokiem”, „godziny” – „maliny”).
Ćwiczenie - policz zwrotki, wersy, wskaż rymy w wierszu.
Obraz, jaki poeta przywołuje W malinowym chruśniaku, wypełnia dużą ilością środków stylistycznych:
· epitety: chruśniak malinowy, liść chory;
· metafory/przenośnie: Bąk złośnik huczał basem, jakby straszył kwiaty;
· neologizmy: złachmaniałych, nacichał, dziwoty.
Wszystko to sprawia, że w świecie wiersza panuje zmysłowy nastrój. Wydaje się, jakby wszystko znajdowało się bardzo blisko siebie (z bliska widać maliny, pajęczynę, co robią bąk i żuk), było ciasno i gorąco. Do tego powietrze przenika zapach malin, co sprawia, że atmosfera staje się jeszcze bardziej podniecająca.
Ćwiczenie.
Ćwiczenie.
Tworząc obraz poetycki w Malinowym chruśniaku, autor odwołał się do różnych zmysłów. Obok każdej nazwy zmysłu wpisz odpowiedni cytat.
(do zeszytu)
Wiktor A
OdpowiedzUsuńObecny
OdpowiedzUsuń